Książki rządzą – aby za zakrętem było znacznie więcej niż lustro

Najlepiej zarabiający pisarze na świecie – (część 3)

Napisany przez: MałGocha Książki Rządzą - lip• 21•12

No i pora na listę biedaków wśród najbogatszych pisarzy świata.

Miejsce 10. Nicholas Sparks – 16 mln dol.

Jeden z trzech synów profesora i gospodyni domowej. W jego zyłach płynie krew niemiecka, czeska, angielska i irlandzka.

Debiutował oficjalnie w 1997 r. powieścią The Notebook (Pamiętnik). Jednak pierwsza powieść, ktora napisal nie ujrzała drukarni. Od debiutu, sukces nie rodził sukcesu. Druga powieść również nie zostala wydana.

Chleb jednak musiał jesc, i to już z żona, więc pracował jako specjalista od wyceny nieruchomości, sprzedawał produkty stomatologiczne przez telefon, i założył nawet własną małą firmę produkcyjną. Gdy już zaczal zarabiac przyzwoite pieniadze a jego ksiazki zaczeto ekranizowac, poznano go rowniez w innych, niż USA krajach, tłumaczac jego ksiazki na ponad 45 języków.

Czyta około 125 ksiazek rocznie.

Jaki jest jego przepis na bycie poczytnym, dobrze zarabiajacym autorem?

1. Po pierwsze przeczytaj/czytaj jak najwięcej ksiazek o pisaniu. Czyste rzemiosło. Tu wskazuje  Stephena Kinga, elementy stylu Williama Strunk i EB White, Tworzenie Fiction edytowany przez Julie Checkoway i Niebezpieczny zawód Fryderyka Buscha, Scenariusz Sid Fielda.

2. Po drugie czytaj, czytaj, czytaj… wielu roznych autorow, piszacych w roznych stylach i gatunkach. Później skupiaj się na tych, którzy pisza w zgodzie z gatunkiem, który ciebie, jako przyszlego pisarza,  najbardziej interesuje. I zacznij zadawac sobie pytania: ile bylo znaków? Czy to duzo, czy mało? Czy rozdziały były zbyt krótkie, czy zbyt długie?

Jak autor zbudował napięcie? Czy zaskoczył czytelnika? W jaki sposób?  Czy podal wskazówki wcześniej? Jeśli tak, to ile było podpowiedzi? itd, itd. Gdy już skończysz… sięgnij po kolejna ksiażkę i … znów zadawaj sobie te pytania.

3. Po trzecie pisz.

Sam Nicholas Sparks mówi: piszę pięć lub sześć dni w tygodniu, zazwyczaj minimum 2000 słów. Wszyscy ludzie, którzy uważają pisanie jako zawód pisza konsekwentnie. Ci, którzy traktują go jako hobby zazwyczaj tego nie robią.

2000 słów może trwać od trzech do ośmiu godzin. (Kocham te trzy-godzinne dni, swoją drogą, ale moja średnia to prawdopodobnie bliżej do pięciu godzin). Rzeczywisty czas spędzony na pisaniu zależy od wielu czynników, w tym co piszę, czy scena jest trudne lub łatwa itp.Staram się zachować spójność w moich nawykach pracy. A ja zawsze staram się poprawić, aby spróbować nowych rzeczy, aby napisać nową historię, która jest lepsza niż cokolwiek innego napisałem.

Miejsce 11. Ken Follett – 14 mln dol.

Na początku swojej kariery, był znany przede wszystkim jako autor thrillerów.

Później zaczał pisać historyczne fikcje z The Pillars of the Earth, która stała się najbardziej popularną powieścia i osobistym faworytem Folletta.

Urodził się w dniu 5 czerwca 1949 w Cardiff, w Walii jako syn inspektora podatkowego. Uczył się w szkołach państwowych i ukończył University College w Londynie, uzyskujac dyplom z wyróżnieniem z filozofii.

Był reporteremPodczas pracy nad Evening News napisał swoją pierwszą powieść, która została opublikowana, ale nie stała się bestsellerem.

Pozniej, jak widac, nadal krecac sie wokol pisania i ksiazek, pracowal dla małego londyńskiego wydawnictwa az obial stolek wicedyrektora zarządzającego. Pisal nieprzerwanie w swoim wolnym czasie. Eye of the Needle był jego11. napisana książka i dopiero (sic!) pierwszym sukcesem.

Jego nawyki podczas pisania?

Zazwyczaj pracuje codziennie z wyjątkiem niedziel. Zaczyna okolo godziny siódmej rano. Jest typowym skowronkiem. Jak sam mowi – jak tylko wstane, dopadam do biurka.  I tak, z przerwami na posiłki do siedemnastej.

Wieczorami relaksuje sie z przyjaciolmi, jedzac, pijac i bawiac sie.

Planujac książkę, tworzy szczegółowy podział na rozdziały. Pózniej pokazuje swój pierwszy projekt redakcji, rodzinie, przyjaciołom oraz ekspertom (historykom, policjantom). Po tych konsultacjach i zebraniu wszelkich uwag – wprowadza mnóstwo poprawek.

Jego osobisty cel to tworzenie przejrzystej prozy.

Większość pomysłów na kolejne ksiazki, pochodzi z historii, gazet i książek non-fiction .

Znaczna część materiałów związanych z pracą Folletta znajduje się w kolekcji Valley State University w Michigan.

Należą do nich zarysy, pierwsze projekty, notatki i korespondencje, oryginalne rękopisy i kopie wczesnych książek, ktorych naklad zostal wyczerpany.

Jego rady dla przyszłych pisarzy?

 Bądź perfekcjonistą.

A poza tym:

1. Gdy zaczynasz prace nad ksiazka, stworz najpierw konspekt. Pozwoli ci to łatwiej i szybciej skorygować błędy.

Na tym etapie czytaj bardzo dużo ksiazek innych pisarzy – ku inspiracji i szukaniu własnych rozwiazan.

2. Gdy skonczysz konspekt daj go do przeczytania innym ludziom. Ale nie członkom rodziny. Notuj dokładnie ich uwagi.

Zadawaj dociekliwie pytania np. jezeli było nudne, co było nudne? A co lubisz? Co by cię zainteresowalo? Itd.

3. W kolejnym kroku zapisz podstawowa idee twojej ksiazki. Najlepiej w jednym zdaniu.

4. Zacznij pisać. Zdanie po zdaniu. Akapit po akapicie. Ciagle zadawaj sobie pytania: dlaczego ta postac tak zrobiła? O czym mysli, co czuje? Jaka jest jej motywacja? Itd.

5. Teraz badaj. Wyszukuj informacje, ktore umiescisz w tresci ksiazki, nadajac jej koloryt. W przypadku ksiazek historycznych – beda to informacje o strojach, potrawach, wygladzie domow, modzie itd, itp.

Ken Follett korzysta tez z usług profesjonalnych badaczy dla pisarzy, głównie Dana Starera z Nowego Jorku.

6. Teraz masz juz pelen zarys. Kenn Follet  na tym etapie ma około 25 – 40 stron maszynopisu. Zarys mówi rozdział po rozdziale, co dzieje się w książce i zawiera biografie każdego z bohaterów. Gotowy zarys Follett wysyła do agenta, redaktorów i innych ekspertów. Wnikliwie analizuje informacje zwrotne na jego temat. Później wprowadza poprawki.

Jak sam przyznaje przepisuje 2-3 razy zarys. A czasem zdarza się nawet, że wycofuje się z tego projektu i … zaczyna od nowa.

7. Teraz pora na projekt. Snucie opowieści, historii. I tu Follett daje bardzo cenna wskazówkę. 

Istnieje zasada, która mówi, że nowa historia powinna pojawić się w ksiazce raz na cztery do sześciu stron. W innym przypadku czytelnik się zanudzi. Nowa historia moze byc np. odnalezienie znaczacej wskazowki (gdy mowa o kryminale) lub ujawnienie jakiejś tajemnicy bohatera, lub śmierć jednego z członków niebezpiecznej wyprawy itp.

Zasade te stosowali ulubieni pisarze Folletta -> Jane Austen i Dickens.

8. Dwa ostatnie etapy to ponowne przekazanie, już całej powieści, agentowi, redaktorom, specjalistom, ekspertom w danej dziedzinie z prośba o informacje zwrotna oraz naniesienie poprawek w zgodzie z sugestiami. A na koniec – znalezienie wydawcy.

To proste, prawda? Nic, tylko pisać bestsellery.

p.s. Tu wcześniejsze wpisy z tej serii:

Najlepiej zarabiający pisarze na świecie – (część 1)

Najlepiej zarabiający pisarze na świecie – (część 2)

Najlepiej zarabiający pisarze na świecie – (część 4)

Komentarze

comments

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge